Enskild egendom

Hej, Jag är gift. Min man och jag har barn i tidigare äktenskap. Vi har äktenskapsförord på ett fritidshus samt aktier som jag ärvt. Fritidshuset och aktierna är mina genom äktenskapsförordet och ärvs av mina två barn. Nu vill jag att detta arv blir mina barns egendom. Hur går jag tillväga då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som jag förstår det så har du idag ett äktenskapsförord som gör att den egendom du räknar upp är din enskilda. Detta innebär att den inte kommer ingå i en eventuell framtida bodelning. Detta får som följd att det endast är dina arvingar som får del av den vid ditt frånfälle. Eftersom du har barn så är det dessa som får dela på ditt arv då de ingår i den första arvsklassen. Om det är så att du vill att egendomen även ska bli barnens enskilda egendom så gör du detta enklast genom att skriva ett testamente där du uttrycker denna vilja.

Behöver du hjälp med att upprätta eller redigera befintligt testamente kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på . Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas det var svar på din fråga.
Vänligen,

Robert LindströmRådgivare