FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/05/2014

Ensidig ändring av individuella anställningsvillkor - Lönesänkning

Hejsan, jag har en arbetsrättslig fråga. Min arbetsgivare har bestämt sig för att sänka min lön med 1000kr/mån med motiveringen att förtroendet för mig har sänkts. Kan han verkligen göra så? Jag anser själv inte att han har fog för den uppfattningen. Jag är med i facket, kollektivavtal EIO. Lönen ligger över minimum enligt kollektivavtalet. Kan jag angripa detta på något sätt då jag anser att han inte har fog för denna lönesänkning?

Hanna

Lawline svarar

Hej Hanna och tack för din fråga!

Lönen är ett anställningsvillkor som arbetsgivaren och arbetstagaren kommer överens om innan anställningen, och den överenskommelsen bör finnas med i ditt anställningsavtal. De individuella anställningsvillkoren i avtalet är en ömsesidig överenskommelse som arbetsgivaren inte ensidigt kan ändra ens om han skulle ha fog för sin uppfattning. Om arbetsgivaren vägrar följa er överenskommelse innebär detta ett avtalsbrott.

Kollektivavtalet gäller mellan arbetsgivaren och fackförbundet och innehåller minimibestämmelser, t.ex. om lön, som arbetsgivaren åtar sig att tillämpa på de anställda på arbetsplatsen. Kollektivavtalet är alltså ett vitt avtal, som konkretiseras för varje arbetstagare i anställningsavtalet. Även om den lägre lönen inte understiger den kollektivavtalade minimilönen understiger den ju fortfarande den lön som ni hade kommit överens om för dig, och minimilönen saknar därför betydelse i det här fallet.

Jag föreslår att du i första hand kontaktar facklig förtroendevald eller annat fackligt ombud för att få hjälp med att angripa detta.

Sofia LinderRådgivare