Ensamt ansöka om äktenskapsskillnad

Hej! Vill skilja mig men min fru vill vänta. Hon har träffat en ny sen 2 1/2 år och jag har träffat en ny sedan 6 mån. Hon är gravid med sin nya och hon har en dotter på 17 år och en son på 11 år som har växelvis boende hos sina respektive pappor.

Jag har sovit i ett litet rum på övervåningen i två års tid med egen ingång.

Finns det någon chans till snabb skiljsmässa ??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din fru inte vill skiljas kan du ensamt ansöka om äktenskapsskillnad. Du lämnar in ansökan till din närmsta tingsrätt. Efter att du lämnat in ansökan kommer en så kallad betänketid om sex månader att börja löpa. När betänketiden är över ska du meddela tingsrätten att du fortfarande vill ha skilsmässa. Sedan kan tingsrätten meddela dom om äktenskapsskillnad.

Läs mer om hur du ansöker om skilsmässa rent praktiskt på Domstolsverkets hemsida:

http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare