FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/09/2017

Ensam vårdnad - vill byta barnens efternamn

Jag har ensam vårdnad om mina barn sen 6 år, nu är pojken 11 och flickan 12 år. De har inte velat ha något umgänge med pappan, eftersom han begått övergrepp emot dom, något som han inte dömdes för men som flera myndigheter polisanmält honom för och som var anledningen till att jag fick ensam vårdnad. De bär ännu hans efternamn, något som jag skriftligen fick lova honom att inte ändra på. Det ingick i ett avtal i samband med förlikningen om att jag skulle få ensam vårdnad. Barnen vädjar ständigt om att de ska slippa påminnas om honom via det namnet och nu sex år efter kontaktade jag Folkbokföringen som sa att pappan, trots att jag har ensam vårdnad måste godkänna namnändringen. Han kommer aldrig att ge det. Hur kan detta vara möjligt? Utåt sätt är detta en vanlig man, men under ytan väldigt aggressiv och kontrollerande. Han bor i Norge, ska sägas. Barnen vill hellre att vi går till domstol än bär hans namn vidare men jag är mest rädd att dra upp konflikten igen med honom och att det utvecklas till en vårdnadstvist igen -trots att barnen verkligen har det bra nu. De bor i ett fint hem och lugnt samhälle i Sverige, går i skola där och har många vänner, utöver familjen. Vad råder ni mig? Kontakta familjerätten eller Tingsrätten direkt? Har inte råd med advokat för en sådan sak.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom dina barn bär pappans efternamn krävs, för att barnen ska få byta efternamn, antingen pappans skriftliga samtycke eller att en domstol har förklarat att namnbytet är förenligt med barnens bästa.

I första hand bör du vända dig till pappan för att inhämta ett samtycke, men jag förstår på det du skriver att detta är något du helst vill undvika. Du kan istället, i egenskap av ensam vårdnadshavare, ansöka hos tingsrätten om byte av efternamn.

Domstolen kommer i sin bedömning av om namnbytet är förenligt med barnens bästa bland annat att ta hänsyn till barnens åsikter. Domstolen ska också, om så kan ske, höra pappan. Detta innebär att oavsett om du själv ber om pappans samtycke eller om du ansöker om namnbyte hos domstolen kommer pappan att bli inblandad.

Jag föreslår att du i första hand kontaktar familjerätten. Hos familjerätten kan du få kostnadsfri juridisk rådgivning, men även familjerådgivning, om hur du och dina barn bäst kan gå till väga i er situation!

Lycka till med allt!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare