FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/03/2015

Ensam vårdnad till hund

Hej

Jag behöver hjälp! Min fd sambo o jag separera för 3år sen, vi köpte en hund för gemensamma pengar(kvitto finns ej kvar). Vi har haft delad vårdnad om henne tills nu när vi inte kan sammarbeta längre, så min fråga lyder såhär: jag står ensam på köpekontraktet, försäkringen samt hos skk(hon e inte registrerad på Jordbruksverket) och det finns inget kvitto på köpesumman, har jag laglig rätt att "ta"henne eller måste jag fortsätta ha delad vårdnad.

Vad gäller med samäganderättslagen?

Tacksam för svar snarast

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Hund klassificeras som lös egendom juridiskt sätt och den som står på köpekontraktet och försäkringen utgör viktiga aspekter när man avgör frågan vem som äger den. En hund är givetvis en mer kär ägodel än ex. en cykel och därför vill jag uppmana er att försöka lösa situationen utan inblandning av jurister.

Skulle det oundvikliga inträffa rekommenderar jag dig att vända dig till en riktig jurist för att diskutera hur du ska gå tillväga och vilka möjligheter som finns att kräva ensam vårdnad. Men det faktum att du står ensam på köpekontraktet talar för att du också är den rättmätiga ägaren.

Hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare