Ensam vårdnad om barn

Hej skulle vilja ha egen vårdnad av våran dotter då hon har bott hos mig i 2 år och ej träffar mamman pga av alla soc anmälningar som hon har gjort på mig och dotter detta år hitills är det nog bara ett 20 tal

Har öven polis anmält henne ett 30 tal gånger för blanannat stöld. Hot. Stalking. Blivit på körd bil mot bil.

Olaga intrång. Med mera så min dotter har sagt till soc att hon aldrig mera vill se sin så kallade mamma

Men hon slutar inte nu ska jag flytta 8 mil ifrån henne då bryter det väl ut ett krig misstänker jag behöver tips tack

Mvh en kämpande sliten pappa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga!

Huvudregeln när det gäller barns vårdnad är att båda föräldrarna ska ha vårdnaden om barnet dvs. att barnet ska stå under gemensam vårdnad av föräldrarna. Dock finns det möjlighet för den ena föräldern att få ensam vårdnad om barnet om omständigheterna skulle vara sådana att det skulle vara till barnets bästa.

I frågor som rör vårdnad tillämpas föräldrabalken (1949:381) (FB). I 6 kap 5 § FB regleras möjligheten för en förälder att få ensam vårdnad. Barnets bästa är ett centralt och viktigt begrepp och i 6 kap 2a § FB stadgas att barnets bästa är det som ska vara avgörande i frågor gällande bl.a. vårdnad. Även föräldrarnas samarbetsförmåga är viktigt och 6 kap 5 § FB stadgas att samarbetsförmågan kring frågor som rör barnet särskilt ska beaktas. Detta kan handla om allt från t.ex. skolfrågor eller en inplanerad semesterresa till att medverka till att skriva på en flyttanmälan.

Visar modern ingen vilja på att samarbeta kring frågor gällande Er dotter kan det tala för att Du ska ha ensam vårdad. Samarbete är inte det enda som beaktas när en vårdnadsfråga avgörs men det är en viktig aspekt. Andra aspekter som tas med i bedömningen är exempelvis föräldrarnas förmåga att tillgodose barnets behov av exempelvis omvårdnad, trygghet, måltider osv. och vikten av en trygg och säker omgivning. Man ser alltså till situationen som helhet där samarbete är extra viktigt och barnets bästa avgörande.

För att få ensam vårdnad krävs att Du ansöker om detta vid en tingsrätt. Du skickar då in en stämningsansökan där Du anger yrkanden (vad Du vill, dvs. ha ensam vårdnad) och grunder (varför Du bör tillkännages ensam vårdnad). I vårdnadstvister anlitar parterna ofta ett varsitt ombud. Saken prövas av en domstol och många vet inte hur förfarandet går till och vet inte alltid vad olika saker betyder och innebär. Jag vill därför rådgöra Dig att ta kontakt med en jurist för fortsatt rådgivning och hjälp så att situationen kan lösas på bästa sätt. Du kan boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på just familjerätt och vårdnadstvister genom att klicka här alternativt klicka på knappen till höger.

Domstolen kan även besluta om vårdnaden utan att Du som förälder för talan om detta. Enligt 6 kap 7 § FB så ska domstolen besluta om ändring i vårdnaden om det finns allvarligare brister i omsorgen eller om en förälder exempelvis gör sig skyldig till missbruk i samband med utövandet av vårdnaden. Det stadgas att om "Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden."

Jag kan också tillägga att Ni som föräldrar enligt 6 kap 6 § FB även kan avtala om att en av Er ska ha vårdnaden om Er dotter. Avtalet ska vara skriftligt och ska godkännas av socialnämnden. Om det finns oenigheter mellan Er eller har Ni inte samma uppfattning om hur vårdnaden ska vara fördelad, vilket jag uppfattar det som i det här fallet, kan ett avtal vara svårt att få till. Möjlighet finns också till s.k. samarbetssamtal. Dessa erbjuds av socialtjänsten och innebär att Du och Din dotters mamma träffas och samtalar under ledning av personal från socialtjänsten med syfte att nå enighet i frågor gällande just vårdnad och umgänge.

Jag hoppas Du fått hjälp av mitt svar och att situationen löser sig till det bästa för Din dotter!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare