Ensam vårdnad och vad det innebär

Hejsan. Jag undrar hur stor chans jag har att få ensam vårdnad. Mitt ex drack mycket när vi bodde ihop, jag va med barnen jämt själv, han kunde va borta hela helgerna o dricka utan att komma hem. När jag lämnade honom så hotade han mig mycket och en gång kom han hem till mig och hotade mig med kniv, det åtalet vart nedlagt pga att det inte fanns vittnen. Han dricker fortfarande mycket och på sista tiden har folk ringt mig och sagt att han börjat lite med droger också. Han har suttit i fängelse 2 gånger för grov misshandel och bedrägeri. Han har varit åtalad för mordförsök med lades ner. Det känns inte tryggt att lämna barnen hos honom, han bor med sin mamma och det är enda anledningen till att jag låter de åka dit ibland för jag vet att hon är bra och ansvarsfull. Men jag skulle vilja veta vad jag skulle ha för chanser att få ensam vårdnad och vad det innebär att ha.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med utgår man vid bedömningen av vårdnad, boende och umgänge rörande barn utifrån barnets bästa, det här regleras i 6 kap. 2a § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1). Det läggs generellt stort hänsyn till att en god kontakt med båda föräldrarna anses vara det bästa för barnet.

Omständigheter som talar för ensam vårdnad är om den andra föräldern vid utövandet av vårdnaden om barnet gör sig skyldig till missbruk, försummelse eller annars brister i omsorgen om barnet och detta medför bestående fara för barnets hälsa och utveckling, 6 kap. 7 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P7S1). Alltså är utgångspunkten här hur barnens pappa beter sig när han har hand om barnen. Utifrån det du har skrivit verkar det som att han i dagsläget dricker mycket alkohol och brukar narkotika, vilket talar för att du har en chans att få ensam vårdnad eftersom han kan ses som en olämplig vårdnadshavare Det här är förstås slutligen upp till domstol att bedöma.

Vidare kan ensam vårdnad tillges en förälder om föräldrarna har stora samarbetssvårigheter. Jag vet inte om det här föreligger i ditt fall, men det jag kan säga är att det enligt praxis ställs höga krav på vad stora samarbetssvårigheter är.

Ensam vårdnad innebär att den förälder som är ensam vårdnadshavare har rätt att ensamt bestämma om var barnen ska bo, vilken skola barnen ska gå på, ansökan om pass och så vidare. Vårdnadshavaren fattar helt enkelt beslut kring sådant som föräldrar med gemensam vårdnad gör gemensamt, med skillnad att den förälder som ensamt har vårdnaden fattar dessa beslut själv.

Jag vill slutligen påpeka att det kan vara svårt att hos domstol få ensam vårdnad om ena föräldern motsätter sig det, det här är på grund av att det krävs starka skäl för att en förälder ska tilldelas ensam vårdnad. Jag bedömer att det finns en chans att du kan tilldelas ensam vårdnad i enlighet med 7 § som jag berörde ovan. För att ansöka om ensam vårdnad väcker du en talan i tingsrätt.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare