Ensam vårdnad och barnets folkbokföring efter skilsmässa

Min dotter och hennes man fick en pojke i oktober-16. När barnet föddes och flera månader innan födseln var hon redan folkbokförd på en annan ort än sin man. Hon funderar nu på att skilja sig men kommer deras son fortsätta vara skriven hos min dotter? (Det är 20 mil emellan.) Om de är överens om att min dotter ska få egen vårdnad och de fyller i det i skilsmässopapperna, kommer då hon att få egen vårdnad eller kan de döma något mot deras (alltså bägge föräldrarnas) gemensamma vilja?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln om det döms till äktenskapsskillnad är, enligt 6 kap. 3 § 2 st. föräldrabalken, att vårdnaden fortsätter vara gemensam. Ett undantag till huvudregeln finns i 6 kap. 5 § 2 st. föräldrabalken, där det anges att rätten inte får besluta om gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det. Domstolen kan alltså inte besluta att din dotter och hennes man får gemensam vårdnad mot deras gemensamma vilja.

Barnet kommer fortsätta vara skrivet hos din dotter även efter skilsmässan, eftersom man ska folkbokföras på den adress där man sover flest nätter (se skatteverket.se/privat/folkbokforing/attvarafolkbokford/). Domstolen kan inte besluta att barnet ska bo hos sin pappa om inte pappan har vårdnaden om honom.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare