Ensam vårdnad efter glåpord

Jag och barnens far separerade 2009. Då var barnen 5 och 3 år gamla. I början gick det bra men allteftersom barnen blev större ökade problemen. Pappan anser att han har rätt att säga vad han vill och till vem han vill, även till barnen. Han kränker barnen genom att kalla dem fegis, lipsillar, morsgris mm. Dottern har det extra jobbigt då hon är lik mig. Detta hör hon ständigt i negativa termer. Ex: fan vad du är lik morsan!. Jag vill inte att du blir som mamma och utnyttjar folk. Jag har kämpat för att du inte ska bli som mamma, men nu ger jag upp. Mamma sitter bara hemma och äter godis och blir fet.

Vid ett tillfälle skulle jag till Ullared och undrade om han kunde bidra men lite pengar till barnes kläder. Han sa nej och sade sedan till barnen att "nu ringer morsan och tigger pengar igen".

Vad kan jag tänkas ha för chanser att få ensam vårdnad om mina barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att ge dig ett klart svar enbart på informationen i frågan, men jag ska försöka redogöra för vad som gäller för att få ensam vårdnad, så får du fundera därifrån.

I frågor om ensam vårdnad är huvudregeln att det alltid är vad som är bäst för barnen som ska vara ledstjärnan. För de flesta barn är det bäst att ha två föräldrar närvarande som vårdnadshavare och det ska ganska mycket till för att bryta den presumtionen. Det domstolen fäster störst vikt där är föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnen. Att han sagt dessa saker är inte ensamt starka nog för att ge dig ensam vårdnad, då de inte visar att ni inte kan komma överens om barnens angelägenheter, enbart att han inte är trevlig mot dig.

Det framgår inte av din fråga, men det finns även en möjlighet att ändra frågan om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling.

Om ni går till rättegång och båda vill ha ensam vårdnad men vägrar fortsätta ha den gemensam, kommer rätten tvingas välja en av er. Något som väger väldigt tungt där är då där barnen växt upp och har sin normala sociala umgängeskrets. Man ser väldigt restriktivt på att rycka upp barnen från där de är uppväxta.

Barnen är fortfarande relativt unga, men börjar komma till den åldern där de får insikt i händelserna mellan sin far och sin mor. De ska då komma på tals i rättegången och säga vem de vill ska ha vårdnaden. Tilläggsvis bör också sägas att inför en sådan tvist inhämtar tingsrätten utlåtande från kommunens socialnämnd som utreder förhållanden båda föräldrarna lever under och under vilka förhållanden barnet kommer bo.

Eftersom det inte i din fråga framgår att ni har några samarbetssvårigheter (trots att han kallar dig glåpord) är det svårt att ge dig mer vägledning än så. Men jag hoppas du fått lite klarhet i frågan.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare