Ensam vårdnad

Hej! Jag har en fråga angående ensam vårdnad. Jag och mitt ex har ett gemensamt barn och han träffar inte barnet sen vi skiljdes för 1 år sen. Han hör inte av sig och visar inget som helst intresse för barnet, hans papa har helt enkelt bara "försvunnit" och det går inte att få tag i honom överhuvudtaget (inte ens tingsrätten lyckas få tag i honom). Hur kan jag få ensam vårdnad? Det är praktiskt omöjligt att ha någon form av samarbete. Jag är villig att fixa en advokat för att lösa detta och gå till tingsrätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 6 kap 2a § föräldrabalken är det barnets bästa som ligger i fokus vid bedömning av tvister, det är alltså inte föräldrarnas behov av att umgås med barnet som övervägs. Granskar man praxis vill domstol i största möjliga mån att bibehålla gemensam vårdnad då detta anses vara det bästa för barnet. En anledning till att domstol dömer till ensamvårdnad är samarbetssvårigheter föräldrarna mellan då detta ofta drabbar barnet på ett dåligt vis. I dessa fall krävs att föräldrarna över huvud taget inte kan kommunicera med varandra.

Vårdnadstvister är otroligt svårt att bedöma hur utgången kommer att bli då det är många olika aspekter som vägs in. Jag föreslår att du tar kontakt med en advokat för vidare rådgivning och hjälp i tingsrätt.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare