Ensam rätt till min fars arv då min bror är avliden?

Jag har en mor och en far som är skiljda sedan 37 år tillbaka. Båda är också omgifta sedan mer än 30 år. Jag har en bror som nyligen avlidit. Min mor påstår att om min far avlider kommer min avlidne bror har ett arv att vänta och eftersom han inte hade familj kommer det tänkta "arvet" tillfalla henne.

Enligt mig så är jag ensamt barn efter min far och således har jag ensam rätt till ett ev arv om han går bort ( förutom hans fru förstås)

Vem har rätt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vem som har laglig arvsrätt hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Jag utgår i mitt svar från att din far inte har skrivit något testamente som gäller framför arvsordningen i ärvdabalken.

Du har rätt

Den första arvsklassen och de som alltså har rätt att ärva i först hand är din fars bröstarvingar. (2 kap.1 § ÄB) Bröstarvingar är din fars barn. Eftersom du skrev i din fråga att din bror nyligen har avlidit men du inte nämner att du har några andra syskon så tolkar jag det som att du är ditt fars enda levande barn.

Du skrev i din fråga att din bror inte hade någon familj. Om din bror alltså inte hade några avkomlingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv) så kommer du istället överta din brors arvsrätt och ärva hela din pappas eventuella arv.

Du hade alltså rätt i att du har ensam rätt att ärva om din far går bort. Din mor har ingen arvsrätt efter din far eftersom de inte är gifta.

Du kan välja att ärva direkt eller få efterarv

Eftersom du inte är dotter till din fars fru har du rätt till din fars arv direkt om han går bort. Vid din fars bortgång kan du även välja att avstå från din fars arv till förmån för hans efterlevande fru (förutsatt att hon lever längre än honom). (3 kap. 9 § ÄB)

Om du skulle välja att avstå från ditt arv till förmån för din fars fru så ärver hans efterlevande fru hela hans arv med försteg framför dig. (3 kap 1 § ÄB) Det innebär att du i så fall inte får ut din fars arv förrän även hans efterlevande fru avlider. Det kallas för efterarv. (3 kap 2 § ÄB)

Det gäller som sagt endast om du skulle välja att avstå från arvet till förmån för din fars fru.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare