Ensam låntagare skilsmässa

Jag och min man tog ett lån för att revovera huset. Jag står på lånet men vi har betalat det gemensamt hela tiden 50/50. Nu ska vi skiljas och jag vill att vi skriver papper på att vi delar på lånet. Vad skriver man?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Du och din man skall alltså skilja er och du vill nu att ni skall fortsätta att dela på lånet efter det att ni skiljt er trots att du ensamt står på lånet. Utgångspunkten vid en skilsmässa är att vardera make ansvarar för sina egna skulder. Eftersom du är ensam låntagare är det du som ansvarar för lånet.

Vid en bodelning kommer dina skulder som huvudregel att räknas av från ditt giftorättsgods innan man sedan summerar kvarvarande del av giftorättsgodset och delar det på mitten. Det går dock att fördela på annat vis genom bodelningsavtal vilket kan vara ett sätt för dig att nå ditt mål.

Min rekommendation till dig är att kontakta vår juristbyrå genom "boka tid med en jurist". Detta eftersom det troligen kommer att krävas att ni upprättar ett avtal er sinsemellan. Eftersom jag inte har alla era omständigheter i just ditt fall så krävs det att du kontaktar vår juristbyrå för att dem ska kunna upprätta ett avtal åt dig.

Jag hoppas att jag har lett dig på rätt väg och har du några frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare