FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/07/2015

Ensam fatta beslut vid gemensam vårdnad

Hej!

Min sambo har en son på 6 år med autismdiagnos. Pga trista omständigheter med samarbetsproblem och noll kommunikation från moderns sida så bor inte sonen hos oss längre. De har gemensam vårdnad. Sambon får ringa runt till instanser såsom habiliteringen, folktandvården mm för att överhuvudtaget få information och vetskap om saker. Trots det brister det ibland från dessa och en droppe av alla kom när det uppdagades att det beslutat att sonen ska ha en handikappcykel? Vi förstår ingenting varför för pojken har cyklat på vanlig cykel utan problem i 1 år...

Modern åker också utomlands med pojken utan att tala om när, var och hur länge. Sånt har framkommit efterhand eller när sambon kontaktat modern för att träffa sin son.

Alltid min sambo som smsar, ringer för att få kontakt med sonen. Ingenting från moderns sida.

De har varit på åtskilliga samarbetssamtal på FR som inte givit nånting, då modern håller skenet uppe där.

Får det gå till såhär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Vad gäller gemensam vårdnad är tanken att den ska vara just gemensam. Många gånger krävs dock bara ena vårdnadshavarens samtycke. Det finns vissa fall som kräver bådas samtycke och det är tex när man ska ordna pass åt barnet eller välja vilken skola barnet ska gå i. Det bästa är om vårdnadshavarna kan komma överens då detta oftast är barnets bästa, även om det inte alltid är vårdnadshavarnas bästa. Jag förstår att det måste vara frustrerande att inte få den information ni har rätt till då modern brister i sin kommunikation. Man kan tyvärr bara väcka talan om ensam vårdnad om man är missnöjd över situationen. Observera att detta inte är något jag rekommenderar er att göra då det normalt ligger i barnets bästa att ha gemensam vårdnad.

Hoppas detta hjälpte er i era funderingar!

Gabriella LundqvistRådgivare