Ensam delägare i ett aktiebolag avlider

Vad händer om den som äger ett AB dör och det sitter ingen i styrelsen?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för Ditt mail. I och med att det gäller ett AB, blir aktiebolagslagen tillämplig, enligt 1§ i ABL. Aktierna ägs av denne och om denne avlider, så ingår aktierna i den avlidnes kvarlåtenskap enligt reglerna i Ärvdabalken (ÄB) Arvsklasserna framgår av 2 kap. ÄB, efterlevande barn tillhör första arvsklassen. Om den avlide efterlämnar maka/make, tillfaller kvarlåtenskapen makan/maken och denne har fri förfoganderätt.

Vill man fördela detta annorlunda, kan man genom testamente, tesmanentera kvarlåtenskapen, enligt 9 kap. 1 § ÄB och formkraven anges i 10 kap. 1 § ÄB.

Hoppas Du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Labiba DaoudiRådgivare