Endast dödsbodelägare ska delta vid bouppteckning

Hej, en släkting har gått bort och jag undrar vilka som måste komma på bouppteckningen?? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid dödsfall upprättas ett dödsbo som består av den avlidnes tillgångar och skulder. Dödsboet förvaltas av de som är dödsbodelägare. Dödsbodelägare är den avlidnas arvingar och universella testamentstagare samt i vissa fall efterlevande make eller sambo. Vid bouppteckningen ska de som är dödsbodelägare delta. Utan att veta närmare vilken släkting det rör sig om kan jag inte svara på om just du måste delta vid bouppteckningen.

Lawline RådgivareRådgivare