Endast den som lever vid arvlåtarens död kan ärva

min mor har nyligen dött och har en massa skulder hos kronofogden. min mormor lever fortfarande och har en del pengar. vad händer när hon dör och vi ärver henne delvis? kommer min mors skulder att äta upp det arvet? eller ärver vi mormor direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När er mormor avlider kommer inte någon del av kvarlåtenskapen att gå till att täcka er avildna mors skulder, pengarna kommer istället att gå direkt till er. Detta följer av 1 kap 1§ och 2 kap 1§ ärvdabalken.

Ärvdabalken hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare