Endast del av köpeskilling erlagd, olovligt förfogande

Jag ska sälja min bil, köparen är en vän till mig. köparen vägrar betala resten av pengarna, Köparen har fått nycklarna till bilen och bilen står hemma hos köparen. Dock har inte ägarbytet gjorts. Hur kan jag gå tillväga? Köparen vägrar betala mer och jag har erbjudit köparen pengarna tillbaka men köparen vill ha bilen ändå. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline!

Enligt svensk rätt föreligger det en medverkansplikt för köparen som innebär att hen ska betala det priset som har avtalats, vid sen betalning ska köparen betala när säljaren kräver det. Köparen ska enligt grundläggande avtalsbestämmelser hålla sig till det avtalade priset. Som jag förstår det av din fråga har du uppmanat din vän att betala och även erbjudit olika lösningar då hen vägrar betala.

Dessvärre har du inte rätt att häva köpet, om ni inte avtalat om att du har återtaganderätt, eftersom du lämnat ifrån dig bilen och nycklarna, det har skett ett så kallat traditionsskifte, köparen har alltså bilen i sin besittning enligt köplagen 54§ 4 st.

Härifrån, om inte din vän betalar så begår hen ett brott, olovligt förfogande, vilket kan ge böter eller fängelse upp till två år, Brottsbalken 10:4§.

Fortsätter din vän att behålla bilen och inte betala efter att du krävt fullgörelse på betalning kan du anmäla hen. Om du har lidit ekonomisk skada p.g.a. den försenade betalningen kan du även kräva skadestånd som motsvarar den ekonomiska förlusten, köplagen 57§.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Mvh,

Ophelia WigströmRådgivare