Ena sambon äger den gemensamma bostaden

Jag har flyttat in i min sambos hus och bott här sedan nov - 15 då även han flyttade in. Han är ensam förvärvare av huset men möbler har vi gemensamt köpt dock har han betalat det mesta. Vad har jag rätt till om vi separerar? Kan han i princip kasta ut mig på gatan eller har jag någon trygghet?

/Alexandra

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om sambor regleras i sambolagen.

Enligt 3 § utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning. Om förhållandet skulle upphöra av någon anledning kommer bodelning att ske, om någon av er begär det. Samboegendomen kommer då att fördelas lika mellan er, 8 §. Det framgår av din fråga att din sambo är ägare till huset ni bor i och att ni flyttade in där samtidigt. Den avgörande frågan blir således om huset införskaffades för er gemensamma användning. Om så är fallet så ska huset ingå i bodelningen även om enbart din sambo är ägare till huset. En utgångspunkt är att om bostaden införskaffades under samboförhållandet ska den utgöra samboegendom om inget annat blivit avtalat. Om syftet med förvärvet däremot inte var att bereda er en gemensam bostad faller huset utanför bodelningen. I så fall har du inte heller rätt till halva värdet av huset.

Många sambor väljer att upprätta ett s.k. samboavtal, i vilket de kan avtala att bodelning inte ska ske, alternativt att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Beroende på hur ens situation ser ut kan man även behöva komplettera samboavtalet med ett testamente och/eller ett skuldebrev. Jag är inte insatt i hur just er specifika situation ser ut, varför jag inte kan ge dig något tydligare svar än såhär. Vill ni ha hjälp att utforma avtal kan jag rekommendera någon av Lawlines förmånliga tjänster, där en kunnig jurist hjälper er att skräddarsy avtal utifrån just era behov.

Lycka till!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare