Ena parten vill inte skriva under skillsmässopapper

Vad kan man göra om ena partnern vägrar skriva på skilsmässopappren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att lämna in själva skilsmässoansökan till tingsrätten kräver inte båda makarnas underskrift, utan det räcker att den ena maken vill skiljas och lämnar in en ansökan om äktenskapsskillnad. Hur en äktenskapsskillnad går till regleras i 5 kap Äktenskapsbalken som du hittar HÄR. Där framgår det av att om endast en av makarna vill skiljas, så har den maken rätt till äktenskapsskillnad först efter en betänketid som är minst sex månader lång. Denna betänketid startar när den make som inte vill skiljas får beskedet om ansökningen från tingsrätten. Det är viktigt att uppmärksamma att äktenskapsskillnad inte sker automatiskt efter sex månader. Betänketiden är till för att förhindra förhastade skilsmässor. Efter sex månader måste ett nytt yrkande framställas till tingsrätten. Det måste ske inom ett år. När tingsrätten meddelar dom om äktenskapsskillnad är äktenskapet upplöst.

För att få igenom skilsmässan omedelbart utan betänketid krävs dock att båda parterna är överens. Dvs skriver under.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Joakim WahlgrenRådgivare