Ena makens investeringar i den andra makens enskilda egendom

Har en fråga angående bodelning. Mitt ex ägde en fastighet, sommarstuga värd 15000-20000 1985 som enskild egendom. Jag investerade runt 800000 till att göra det till ett permanent boende och ville att det skulle tas upp i bodelningen, dagens tax.värde är 3,6 miljoner. Tingsrätten sa avslog och hovrätten fastställde domen. Jag ser ingen rättvisa i det eftersom jag investerade alla pengar jag hade, när vi gifte oss hade jag hus och företag som jag sålde och investerade i fastigheten. Har ingen aning om vad jag ska göra, känner mig bara orättvis behandlad.

Lawline svarar

Hej

Huvudregeln vid upplösning av äktenskap och vid dess efterföljande bodelning är att all makarnas egendom ska delas lika, d.v.s. att summan av samtliga tillgångarna som makarna äger skall delas upp mellan makarna så att var make får lika mycket. Emellertid kan viss egendom som make äger bli enskild egendom och därigenom undantas från kravet på likadelning med den andra maken. Detta kan ske på tre olika sätt: antingen genom (ifall egendomen erhölls av maken genom gåva eller arv) att gåvotgivaren eller testatorn meddelade ett villkor om att egendomen skulle vara mottagarens enskilda egendom eller så kan makarna själva upprätta ett äktenskapsförord som föreskriver att egendomen ska vara ena makens enskilda egendom. När det gäller de två första alternativen är karaktäriseringen av egendomen något som helt avgörs av gåvogivaren/testatorn och kan inte ändras på av makarna även om de inte önskar att egendomen ska vara enskild. Det sista alternativet är ju som säkert är bekant, ett avtal mellan makarna och kan både ändras genom ett nytt äktenskapsförord och även jämkas vid en kommande rättstvist.

Men eftersom saken redan prövats av två domstols-instanser är jag rädd att jag inte kan komma med någon annan slutsats än att huvudregeln ska gälla även i ert fall, d.v.s. att du inte erhåller någonting av värdet i fastigheten eftersom den var din f.d. makes enskilda egendom. Tyvärr så beaktar ju inte den svenska äktenskapsregleringen värdet av de kostnader som den ena maken uppburit på så sätt som skett i ert fall under äktenskapets bestånd.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare