En vecka före tillträdesdagen ångrar arbetsgivaren anställningen.

Hej har en fråga då jag sökte ett jobb och fik det och vi inledde ett muntligt avtal om att jag fick jobbet, men veckan innan jag skulle börja så hade hon ångrat sig. hon har medgett att hon hade lovat mig en anställning via sms. och muntligt sakt till mig att inte söka andra jobb så vad göra, jag vill ju ha ut mina 3 månaders provanställning i lön då jag tackade nej till 8 jobb. då jag har varit arbetslös och sjukskriven så har jag inte varit med i facket.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ni har ingått ett anställningsavtal. Du har inte fåt det skriftligt än men det är ingånget och giltigt. Det låter som att det rör sig om en provanställning.

6 § 3 st. LAS medger att en provanställning avbryts i förtid. Enligt 31 § LAS är arbetsgivaren skyldig att underrätta arbetstagaren om avbrytande minst två veckor i förtid. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen gäller det (spelar ingen roll om du är med i facket eller inte). Det kan hända att kollektivavtalet föreskriver annat än LAS, som är mer förmånligt för dig i uppkomna situation.

Hur ser läget ut? Vill arbetsgivaren att du ska komma och jobba den resterande veckan innan din provanställning avbryts, eller vill hon inte att du ska komma dit alls? En provanställning är oförmånlig på så vis att den kan avbrytas med bara 2 veckors varsel. Ber hon dig komma dit och jobba sista veckan har hon inte gjort fel. Då får du betalt för en veckas jobb.

Vill hon inte att du ska komma dit alls har hon brutit mot 31 § LAS och du kan kräva skadestånd enligt 38 § LAS.

Att arbetsgivaren muntligt säger till dig att inte söka andra jobb känns osjysst i retrospekt. Det låter dock som att ni var överens om att det var en provanställning det rörde sig om, och hon har då rätt att avbryta den med 2 veckors varsel.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare