FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/02/2018

En persons tidigare make stannar kvar i personens hus. Har personen rätt att kräva att maken lämnar huset?

Min väninnas exman bor i hennes hus fortfarande, fast de har varit skilda över ett år. Hon äger huset, har hon rätten på sin sida att skicka ut honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om din väninna har rätt att kräva att hennes ex lämnar huset.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Har han ingen rätt att sitta kvar i huset så har hon rätt att kräva att han lämnar huset.

Det låter på din fråga som om han inte har någon rätt att sitta kvar i huset.

Hon får då ta hjälp av kronofogdemyndigheten för att avhysa honom.

Har han rätt att sitta kvar i huset?

Jag antar att det ligger till på följande sätt i ditt fall: bodelning har redan skett. Din väninna äger huset. Han har inte betalat något för att få vara i huset. Hon har inte på något sätt sagt att han får vara kvar i huset.

Då ser din väninnas ex ut att nyttja hennes hus, utan att ge henne ersättning.

Detta utesluter dock inte att det skulle kunna finnas något slags avtal mellan dem. Jag saknar dock uppgifter att bedöma om det finns ett avtal mellan din väninna och hennes ex.

Finns inget avtal har din väninnas ex ingen rätt att vistas i hennes hus. Det kan utgöra hemfridsbrott om han inte lämnar huset när din väninna kräver att han gör det. Vill hon dock avhysa honom med tvång bör hon ta hjälp av kronofogdemyndigheten.

Finns det ett avtal saknas i regel hinder att säga upp sådana avtal. Din väninna kan då säga upp avtalet och kräva att han flyttar. Flyttar han inte får din väninna ta hjälp av kronofogdemyndigheten för att avhysa honom.

Vill du läsa mer om avhysning finns t.ex. följande tidigare svar från Lawline om en liknande situation: Avhysa sambo från bostaden.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med obehörigt kvarstannande i annans bostad är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare