En obegränsat skattskyldig persons skattskyldighet påverkas inte av någon annans skattebetalning

Hej mitt namn är Ioana har ett F-skatt e-handel där jag säljer från Sverige till hela världen. Jag funderar på att börja med drop shipping. En leverantör från Tenerifa är intresserad att samarbeta. Kan jag själv utforma dropshiping avtalet hur jag vill? Om dropshipparen betalar skatt i Tenerife behöver jag också betala skatt i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller avtalet är det så att svensk rätt inte omfattar några obligatoriska regler för avtal angående köp av tjänster mellan näringsidkare, så du får i princip formulera avtalet hur du vill. Den andra parten måste förstås vara överens för att avtalet ska gälla. Kommer fallet framför en svensk domstol så har domstolen enligt lagen makt att ignorera eller omformulera oskäliga klausuler i avtalet.

Med avseende på skattefrågan är du obegränsat skattskyldig i Sverige så länge som du är bosatt här. Om du själv betalar skatt i Tenerife reglerar skatteavtalet mellan länderna frågan om och hur mycket kredit du får i Sverige för den skatt du betalar i Tenerife. Någon annans skattebetalning, dropshipparens i fallet ifråga, påverkar i princip inte din egen skattskyldighet.

Du får gärna återkomma med fler detaljer om du önskar ett mer exakt svar.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare