FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/07/2017

En förälder utan vårdnad saknar bestämmanderätt

Jag har ensam vårdnad om min snart 14 åriga son. Har haft ensam vårdnad sen han föddes. Nu ska min son på ett läkarbesök och hans pappa vill följa med men min son vill verkligen inte det. Han vill just nu inte ha kontakt med sin pappa alls. Är jag skyldig till att ta med hans pappa mot min sons vilja. Min son mår dåligt av att hans pappa tvingar sig på honom.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som vårdnadshavare har man rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägemheter.

I takt med barnets stigande ålder ska även hänsyn tas till barnets synpunkter och önskemål.

Då pappan i ditt fall saknar bestämmanderätt är det alltså du och din son som ska avgöra huruvida han ska få närvara (6 kap 11 § Föräldrabalken).

I lagen finns en umgängesrätt fastställd men denna är endast till för barnet. Det finns ingen plikt för barnet att umgås med föräldern och denna har i sin tur ingen rätt att umgås med barnet (6 kap 15 § Föräldrabalken).

Som svar på din fråga är du alltså inte skyldig att ta med din sons pappa till läkarbesöket.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare