En förälder skriver ner sitt barns lån - hur skriver man papper på det?

Jag lånade i år 235000 av min mamma . Jag skrev papper på lånet i tre ex. Ett till mig, min mamma,min syster. Min mamma har därefter skrivit ner lånet med 100000. Min fråga är: hur ska mitt nya papper se ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkrav saknas - dokumentera och var tydliga!

Det finns inga regler som bestämmer exakt hur man ska skriva avtal på och dokumentera lån mellan privatpersoner. Dokumentationen är viktig i bevishänseende. Med andra ord är dokumentationen egentligen bara något man använder sig av om det skulle uppstå konflikter eller oklarheter kring något villkor för låneavtalet.

Det betyder att ni inte behöver skriva på något särskilt sätt, så länge ni på ett klart sätt försöker dokumentera vilka omständigheter som gäller kring lånet på ett sätt som kommer hjälpa er om det skulle uppstå frågetecken i framtiden. Ett möjligt sätt i det här fallet är att anteckna att din mamma har skrivit ner lånet med 100 000 kr på de redan existerande tre dokumenten och att ni undertecknar anteckningen med namn och datum. Ni kan självklart skriva helt nya papper också, men det ska fortfarande framgå vad ni kommit överens om angående lånet, att beloppet satts ner och andra villkor ni eventuellt har med.

Nedsatt skuld kan räknas som förskott på arv

Det ni bör tänka på är att de 100 000 kr som din mamma skriver av från din skuld kan ses som en gåva till dig. När föräldrar ger sina barn en gåva räknas det som förskott på arv om inget annat uttrycks eller kan antas (ärvdabalken 6 kap. 1 §). Det betyder att när din mamma i framtiden avlider och hennes arv ska delas mellan dig, din syster och de andra arvingar som kanske finns, så måste ni ta hänsyn till att du så att säga redan har fått 100 000 kr av ditt arv, vilket betyder att du får ut mindre än de andra arvingarna när kvarlåtenskapen fördelas i framtiden.

För att det inte ska uppstå några konflikter mellan dig och andra arvingar kan det därför också vara bra att i samband med att ni antecknar att din skuld sätts ner även göra en tydlig anteckning om detta. Din mamma kan antingen skriva att hon efterskänker 100 000 kr till dig som gåva som ska ses som förskott på arv, eller så kan hon skriva att det inte sak ses som ett förskott, beroende på vilket resultat hon vill nå.

Ibland kan man hitta mallar på hur såna här dokument kan formuleras på internet. Känner ni er fortfarande osäkra på hur ni ska göra och vill ha mer personlig hjälp kan ni t. ex. ställa en betalfråga till oss på Lawline, eller kontakta vår juristbyrå.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare