En f.d. vän smyger omkring utanför min bostad. Ofredande?

Jag har en före detta vän som jag skriftligen berättat för att jag inte vill ha någon kontakt med honom. Jag har även skrivit väldigt tydligt att "om du kontaktar mig igen så kommer jag att polisanmäla dig". Nu smyger han omkring utanför min lägenhet och tittar in genom fönstren och tittar i min brevlåda. Är detta lagligt eller bör jag polisanmäla honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom du har gjort det klart för honom att du inte vill ha med honom att göra och att han trots det fortsätter att störa dig på ett sätt som knappast kan anses vara på ett vis som du behöver acceptera kan han eventuellt göra sig skyldig till ofredande enligt 4 kapitlet 7 § brottsbalken.

Om ofredandet är upprepande och i stor utsträckning kan han även ha gjort sig skyldig för olaga förföljelser enligt 4 kapitlet 4 b § brottsbalken.

Mitt råd är att du tar kontakt med polisen om du känner att han kränker dig i en sådan utsträckning att det krävs åtgärder.

Mikael JonassonRådgivare