FrågaEKONOMIÖvrigt29/07/2017

Ekonomiskt stöd och rådgivning

Hej, min flickvän har precis flyttat in hos mig i Stockholm. Hon har fått uppehållstillstånd och läser SFI 20 timmar/vecka, samt ska börja på Universitet i september med heltidsstudier. Jag arbetar heltid och får lön, men vi tycker det är jobbigt att få ekonomin att gå runt på ett skäligt vis, inte minst att hon behöver känna sig ekonomiskt beroende av mig. Hon har fått svar att då hon inte är asylsökande uteblir ersättning för SFI, och då vi är sambo verkar jag ha skyldighet att försörja oss båda. Eftersom SFI upptar förmiddagarna och hennes heltidsstudier snart börjar, är det mycket svårt att hitta ett passande arbete för att dryga ut ekonomin. Arbetsförmedlingen är inte till mycket hjälp i vår situation.

Finns det någon möjlighet för henne att söka ersättning, eller bidrag via någon instans? Vilka alternativ har vi för att underlätta vår situation?

Tack för att ni lyssnar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är lite svårt att besvara frågor rörande ekonomi, då vi på Lawline framförallt är kunniga inom det juridiska området. Men ett första steg för din sambo bör vara, att upprätta kontakt med kommunen. Där finns ekonomiska rådgivare som kan slussa henne vidare till t.ex. försörjningsstöd eller komma med andra förslag på hur hennes ekonomi kan förbättras genom t. ex. tillgängliga statliga bidrag.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare