FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/09/2013

Ekonomiska konsekvenser av ene makens låneavtal i samband med äktenskapsskillnad

Hej. jag skulle fråga. Vi är flyttade från min man från den 1.07.13. Nu fick jag veta att han ansökte lån ( jag vet inte om han fick lånet eller inte), vad händer vid skilsmässan med lån som han kan få efter jag flyttade från honom, kan det hända att jag ska också betala lånet?

Lawline svarar

Hej! Här är äktenskapsbalken (1987:230, ÄktB) tillämplig. En fråga är om de skulder som din man ådrar sig kommer att påverka bodelningen vid en skilsmässa. När ett äktenskap upplöses, ska nämligen makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9:1 ÄktB. Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes i tingsrätten, och detta gäller alltså även era skulder, 9:2 och 11:2 ÄktB. Det är helt enkelt så, att när din man tar ett lån så uppkommer en skuld. Om låneavtalet slöts (det vill säga både banken och låntagaren har godkänt villkoren) innan talan om äktenskapsskillnad väcktes så kommer detta påverka bodelningen, förutsatt att det bara är han som står som låntagare och inte ni båda. Om låneavtalet däremot slöts efteråt så påverkar inte detta bodelningen. Oavsett hur bodelningen blir så beror ditt ansvar för lånet på om du står med som låntagare, eller om det bara är din man som är avtalspart.

Lars BålmanRådgivare