FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/02/2017

Ekonomisk uppgörelse - avtal

Jag och min föredetta make har ett muntligt avtal om att han ska betala mig en ersättning utöver underhålsstödet (en dotter på 15 och en son på 18). Han ska också betala ett månatligt belopp för deras mobiltelefoner och för sina två katter som numera bor hos mig.

Det här är alltså en ekonomisk uppgörelse mellan oss två och har inget med underhållet att göra.

Nu skulle jag vilja få detta muntliga avtal på papper så det är juridiskt bindande. Är det möjlgit och i så fall räcker det med ett tydligt skrivet avtal, undertecknad av båda parter och bevittnat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Det råder avtalsfrihet mellan er. Muntliga avtal är som huvudregel lika bindande såsom skriftliga avtal. Vissa situationer kräver dock skriftliga avtal för att avtalet ska vara juridiskt giltigt och ibland krävs även vittnen. I bevishänseende är ett skriftligt avtal att föredra framför ett muntligt avtal. Jag råder er därför att nedteckna er överenskommelse på så sätt som du säger. Ett skriftligt avtal kräver att båda parter undertecknar det och vittnen innebär en ytterligare gradering för avtalets giltighet.

Denna uppgörelse emellan er kan eventuellt vara att jämställa med ett avtal om underhållsbidrag. Avtalsfrihet råder på samma sätt mellan er. Avtal om underhållsbidrag kan träffas enligt art 7:2 2 st FB. Avtal om underhållsbidrag för framtiden som ska betalas med ett engångsbelopp eller för längre perioder än tre månader måste vara skriftligt och bevittnat av två vittnen. Rör det ett barn under 18 år ska socialnämnden godkänna avtalet. Detta framgår av art 7:7 2 st FB. Men du säger att avtalet ifråga ska vara ett avtal utöver underhållsstödet som jag då förutsätter att ni sedan tidigare träffat överenskommelse om.

Hoppas svaret varit till din hjälp.
Mvh

Mimmi OrreniusRådgivare