Ej utbetald försäkringsersättning

hej det är ett försäkringsbolag som INTE har betalat ut mina pengar en större summa på grund av dom så har jag hammnat hos kfm på grund av dom har varit kontakt med en advokat byrå men där får jag bara kalla

handen har även skicka till kfm en så kallad betalningsförläggande men dom verkar inte vilja hjälpa mej

jag orka snart inte länge till

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Då jag inte vet vad det är för typ av försäkringsärende utbetalningen gäller är det svårt för mig att svara exakt på din fråga, istället kan jag endast förklara vad som gäller generellt med ersättning från försäkringsbolag. För att jag ska kunna ge dig ett mer personligt och detaljerat svar hade jag behövt mer omständigheter vad gäller vilken typ av försäkring det rör sig om, vad skulden avser, om skulden har något med ditt försäkringsärende att göra etc.

Ersättningen som försäkringsbolag betalar ut vid skada till sina försäkringstagare är baserad på försäkringsvillkoren. När ersättning ska betalas finns inte bestämt, och försäkringsbolaget kan inte lastas för att du hamnat hos KFM. Försäkringsbolaget måste först bevilja din ersättning innan de kan betala ut den, och dessutom har försäkringsbolag ofta en viss handläggningstid som man måste ta hänsyn till.

Det går inte att dra en slutsats att det är på grund av försäkringsbolaget som du har hamnat hos KFM och att de därför bör ersätta dig så snabbt som möjligt.

Min rekommendation är att du kontaktar ditt försäkringsbolag och ifrågasätter varför de inte betalar ut din ersättning. Det kan ju vara så att någon viss uppgift saknas, eller att de inte haft möjlighet att handlägga ditt ärende än. Försäkringsbolaget är inte tvingat att betala ut ersättning, utan din situation måste först beviljas en ersättning. Det är försäkringsvillkoren som finns i ditt försäkringsbrev som anger i vilka fall du har rätt till ersättning.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är det så att du anser att försäkringsbolaget har gjort fel och att de gjort någon form av felbedömning i ditt ärende bör du överklaga deras beslut till avdelningschefen på det bolaget du har din försäkring. Får du inte din sak igenom hos avdelningsansvarig har försärkingsbolaget mest troligt en kundombudsman som du kan överklaga till. En annan variant är att du vänder dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som påtryckningsmedel.

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare