Egenmäktigt förfarande

Hej!

På gymmet så har någon satt ett extra lås på skåp så att jag inte kommer in där. Tror det kan vara min kompis så vill inte polisanmäla det, men räknas det som stöld?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som du beskriver täcks inte av stöldbegreppet eftersom personen inte har tagit något ifrån dig. Personen har, så vitt jag förstår, bara satt en lås på ditt skåp vilket hindrar dig från att komma in i skåpet.

Egenmäktigt förfarande som hittas i 8 kap. 8§ i brottsbalken, är något som ofta blir hopblandat med stöldbegreppet. Då personen som har tagit något inte har som avsikt att behålla det för egen vinning är detta inte stöld, utan istället egenmäktigt förfarande. Ett pedagogiskt exempel är att man kanske tar en cykel påväg hem från klubben, och lämnar sedan cykeln i ett dike innan man är hemma utan tanke på att använda cykeln igen.

Likadant är det egenmäktigt förfarande när man hindrar någon annan från att bruka något som tillhör den personen, utan att man själv ska använda sig av den. Som i ovanstående exempel hade det varit egenmäktigt förfarande om man istället för att cykla hem på cykeln, bara hade låst fast cykeln med ett extra lås, som gör att cykelägaren ej kan använda cykeln.

Det senare exemplet är likt ditt fall. Den personen som har låst skåpet har därmed gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare