Egendomsförhållandena för bodelning - gäller dagen för ansökan om äktenskapsskillnad eller dagen för fullföljd?

Om ansökan om äktenskapsskillnad lämnas in den 22 juni 2016, men fullföljs inte förrän den 22 februari, vid vilket datum ska egendomsförhållande tillgångar respektive skulder beräknas för bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då er ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten, s.k. kritiska tidpunkten. Om er ansökan kom in den 22 juni 2016 är det också detta datum som bodelningen ska utgå från, gällande vilka tillgångar respektive skulder som fanns och ska räknas in. (Äktenskapsbalken 9 kap. 2 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare