Egendomsfördelning vid ena makens död då all egendom tillhörande makarna var denne makes enskilda egendom

Fråga 1: Blir min make helt arvslös om all vår egendom är min enskilda egendom?

Fråga 2: Om jag är ensam ägare (ej enskild egendom) till vår bostad och blir dement senare i livet, och min make måste sälja huset. Gäller en fullmakt då som jag har skrivit innan jag blev sjuk?

Lawline svarar

Hej

Tack för din fråga!

Till din första fråga ska jag försöka sammanfatta några regler som blir aktuella i korthet. Enligt 23 kap 1 § Ärvdabalken ska bodelning förrättas innan arvskiftet om den döde var gift. Bodelning sker enligt reglerna i Äktenskapsbalken. Av 10 kap 1 § Äktenskapsbalken framgår att makarnas giftorättsgods skall ingå i bodelningen. Enligt 7 kap 1 § Äktenskapsbalken framgår att all makarnas egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Sammantaget innebär det att ingen egendom kommer att ingå i bodelningen om all egendom ni äger är din enskilda egendom. Det i sin tur betyder att all egendom ni äger skall ingå i arvskiftet.

Finns inget testamente som anger hur fördelningen av dödsboet skall gå till gäller fördelningen enligt Ärvdabalken. Då jag inte vet er exakta familjesituationen kan inget exakt svar ges på frågan. Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken anges i vart fall att din make kommer att ärva all din egendom, även den som är enskild, med fri förfoganderätt fram till sin egen död. Därefter kommer så mycket som motsvaras av den fria förfoganderätten i din makes totala egendom räknas bort från hans dödsbo för att fördelas mellan dina arvingar (de som vid din död ärvde din egendom, men som din make fick fri förfoganderätt till enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken). Resterande egendom kommer att fördelas mellan din makes arvingar. Har ni vid din död endast gemensamma barn kommer hela din egendom att tillfalla din make med fri förfoganderätt. Skulle det däremot finnas något särkullbarn på din sida (ett barn som du delar med någon annan) har denne rätt till sin del i dödsboet direkt vid din död, utan att din make får fri förfoganderätt över egendomen. Särkullbarnet kan dock enligt 3 kap 9 § Ärvdabalken avstå denne rätt frivilligt.

Kom ihåg att du alltid kan upprätta ett testamente över hur du vill att egendomen efter dig skall fördelas.

Önskar du hjälp med upprättande av testamente eller har andra frågor gällande arvsrätten kan du med fördel vända dig till vår sammarbetspartner familjens jurist. Familjens jurist

Gällande din andra fråga så kommer en fullmakt som du ger innan det att du blivit dement även att gälla efter det att du har blivit dement. En fullmakt återkallas ofta, om den är skriftlig, genom att fullmakten rivs eller på annat sätt förstörs, men kan även återkallas genom särskilt meddelande till fullmaktstagaren (din make) och till tredje man som berörs av fullmakten.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Victor SundhRådgivare