Egendomsfördelning enligt testamente

Hej! Vi är 3 syskon som snart kommer att ärva vår mor. Hon har i sitt testamente skrivit att allt hon äger ska tillfalla bara oss 3 barn. Hon har bara gjort en tydlig notering i testamentet, det är att en av mina brödrar ska få bilen. Värdet uppskattas till ca 200 000kr. Vad innebär detta för oss 2 andra barn? Får vi 2 andra barn då mer av huset som hon äger eller kommer den 3e brodern få totalt mer än oss i pengar räknat?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite kort om information i din fråga. Jag hade gärna fått en lite tydligare beskrivning av vad som stod i testamentet. Jag ska försöka svara på din fråga så gott det går ändå. Om du inte får tillräckliga svar på din fråga kan du alltid lägga en kommentar till mitt svar med ytterligare uppgifter eller vända dig till vår samarbetspartner Familjens jurist som är Sveriges största familjerättsbyrå.

Det hela beror alltså på hur er mor har utformat testamentet. Om det är föreskrivet att ni alla 3 ska ärva hennes kvarlåtenskap med lika stora delar och att bilen ska tillfalla den ena brodern så är min uppfattning att ni andra två bröder får en större del av huset eller annan egendom. Säg att huset är värt 1 000 000 kr och bilen 200 000 kr. Därutöver finns ingen egendom av värde. Dödsboet uppgår då till 1 200 000 kr. Enligt ovanstående skrivning i testamentet skall alla tre bröder i så fall ha rätt till egendom värt 400 000 kr. Om ena brodern enligt föreskrift i testamentet särskilt ska erhålla bilen har han således endast rätt till 20 % av huset (eller 200 000 kr). De andra två bröderna har då rätt till 40 % var av huset (eller 400 000 kr var).

Skulle testamentet istället vara skrivet så att Broder 1 ska ha rätt till bilen värt 200 000 kr. Därutöver delar alla tre bröder lika på resterande egendom (huset värt 1 000 000 kr) blir uppdelningen följande: Broder 1 har rätt till bilen värd 200 000 kr samt 1/3 av huset (ca 333 000 kr). Totalt ärver då Broder 1 533 000 kr. Broder 2 och 3 har i detta fall rätt till 1/3 var huset, d.v.s. cirka 333 000 kr var.

Jag hoppas du förstår ovanstående resonemang. Annars får du gärna återkomma så försöker vi reda ut testamentets innebörd.

Victor SundhRådgivare