FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/06/2016

Egendom som ingår i bodelning

Hello Lawline!

Min fråga är: Efter skilsmässan fick jag huset med bodelning.Huset är bara på mitt namn (lagfart) som ett ägande. Men jag har en solidaritets lån med min son - det var banken betingelsenn att ha två låntagare för garantin. Jag och min son gjorde ett skriftligt avtal som min son avstår från rätten till mitt hus och kommer aldrig att kräva att dela huset. Jag betalar endast 100% av lånet samt el, värme, etc. Min son bor inte med mig och har en gemensam hemvist med sin fru.

Kan hans hustru kräver hälften av huset om de blir frånskilda ?

Tack för svaret!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver att du fått ett hus genom en bodelning. Detta innebär att du vid bodelningen blev ägare till huset. Att din son står som låntagare eller dylikt medför inte en annan bedömning. Jag gör alltså bedömningen att endast Du äger huset. Vid en eventuell bodelning mellan din son och hans fru ska makarnas egendom som är giftorättsgods ingå. Detta följer av 10:1 och 7:1 äktenskapsbalken. Eftersom huset inte utgör din sons egendom kommer den inte ingå i en bodelning mellan honom och hans fru. Han fru kan således inte kräva hälften av huset.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med fråga!

Lawline RådgivareRådgivare