FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2014

Egendom som ingår i bodelning

hej jag ligger i skiljsmässa och undrar om bodelning. min fru har ganska mycket guld till ett högt värde, hur delas det? guldet hade hon innan vi träffades/gifte oss.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Förutsatt att din frus guld enligt 7 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken inte utgör hennes enskilda egendom utan guldet istället utgör en del av hennes så kallade giftorättsgods och ni varit gifta i mer än fem år så kommer hela värdet av guldet enligt 7 kapitlet 1 § och 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken med stor sannolikhet att ingå i bodelningen.

Om ni dock varit gifta i mindre än fem år så kan det finnas en möjlighet för din fru att enligt 12 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken jämka bodelningen, det vill säga hon får ta undan en viss kvotdel av sin egendom från bodelningen.

Förutom den nyss nämnda femårsregeln innehåller 12 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken ytterligare några grunder för att jämka en bodelning. I brist på information om era övriga tillgångs- och skuldförhållanden och då det ska mycket till innan någon av dessa jämkningsgrunder blir tillämpliga kommer jag dock inte att beröra dessa.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare