Egendom man tar med sig in i samboförhållande

Hej!

Jag äger sedan några år en lägenhet och min pojkvän kommer att flytta in hos mig inom kort och vi blir sambos.

Vad jag förstår kommer lägenheten alltid att vara min egendom då den inte införskaffades för gemensamt bruk,

Om vi inte skriver samboavtasl, innebär det då att det man hade med sig in i boenden tar man också med sig vid en separation?

Bör vi skriva samboavtal och vad ska regleras där?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är som du säger - i och med att lägenheten inte är något som ni har införskaffat för gemensamt bruk så är det ingen samboegendom och ska således inte bodelas vid en eventuell framtida separation. Det ni tar med er in i samboförhållandet är inte samboegendom.

Ett samboavtal kan man skriva för att exempelvis reglera de kommande inköpen som sker för gemensamt bruk. Om man införskaffar något för gemensamt bruk blir det ju samboegendom och ska ingå i en bodelning. Om man däremot i ett samboavtal skriver att man avtalar bort detta kommer alltså de kommande inköpen inte utgöra samboegendom och ska då inte heller bodelas.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare