Egendom köpt efter den kritiska tidpunkten

Hej!

Min man och jag har påbörjat en process för att skilja oss. Vi äger ett hus gemensamt. Vi har kommit överens om att min man bor kvar där så länge han vill. Även när skilsmässan är slutförd.

Jag har undertecknat ett avtal om köp av en bostadsrätt under veckan, men har ännu inte betalt varken handpenning eller köpeskilling. Jag kommer få ut en del av värdet för huset som jag kommer att lägga som delbetalning för bostadsrätten. iNär jag pratade med en lånegivare sa den personen att en bostadsrätt automatiskt är enskild egendom. Men jag har inte hört talas om de förut. Behöver jag ha ett äktenskapsförord för att säkerställa att lägenheten inte tas med i den kommande bodelningen.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du säger att ni påbörjat processen för skilsmässan utgår jag från att ni skickat in en ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten. Den tidpunkten ni gör detta är nämligen avgörande för vilka tillgångar som ska vara med i den framtida bodelningen. Vid tidpunkten för ansökan om äktenskapsskillnad kommer nämligen era egendomsförhållanden "frysas(9 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att den framtida bodelningen ni gör ska ske med utgångspunkt av den egendom som finns vid den tidpunkten för ansökan, även kallas den kritiska tidpunkten. Det spelar ingen roll om egendomsförhållandena förändras efter den tidpunkten, dvs. införskaffar du en bostadsrättslägenhet efter den kritiska tidpunkten ska denna inte vara med i den framtida bodelning.

Det uppstår en redovisningsplikt för dig efter den kritiska tidpunkten(då ansökan om äktenskapsskillnad kommit in till tingsrätten). Detta innebär att du och din make måste kunna visa hur er respektive egendom påverkats genom bland annat köp och försäljning och kunna visa upp kvitto på detta. Detta gäller all egendom, dvs både enskild egendom och giftorättsgods(egendom som ska vara med i bodelningen). Detta följer av 9 kap. 3 § ÄktB.

Så länge värdet av all giftorättsgods finns kvar vid bodelningen dvs. din före detta make kan få ut sin halva av allt som ska ingå vid bodelningen behöver du inte oroa dig. Dock så är det lite oklart var pengarna från huset kommer ifrån, för ni hade inte sålt det som jag förstod det. Har ni avtalat i förväg(innan bodelningen äger rum) om att du ska få ut del av huset torde det inte vara några problem så länge du kan bevisa detta. Om det saknas tillgångar vid bodelningen och du inte kan ersätta din make med hälften så har din make rätt att få ut värdet i nya egendomen om du använt dig av giftorättsgods för att köpa den nya tillgången.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare