Egendom i testamente

Hej

Min Mor & Far har varit gifta i många år, de är nu skilda men skrivit ett testamente att de ska ärva varandra vid bortgång. Jag är enda sonen/bröstarvingen. Nu vill min mor att hennes sommarstuga DIREKT skall tillfalla mig vid hennes bortgång eller psykiska "ohälsa" som bägge hennes föräldrar fått (alzheimers).

Både min far & min mor är överrens om att detta tillägg ska göras, speciellt då han träffat en ny kvinna.

Men hur skriver man in det i ett tillägg så det blir juridiskt hållbart, att inte enbart bortgång ska göra att egendomen tillfaller utan även då psykisk ohälsa kan infalla?

Väl Mött

/d

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 9:1 ärvdabalken kan en person genom ett testamente förordna om sin kvarlåtenskap. Testamente gäller således endast en död persons egendom och kan inte användas för att förordna om framtida sjuka människors egendom.

Det som är tänkbart är att ni helt enkelt avtalar mellan er att då Din mamma blir sjuk, stugan ska överlåtas som gåva.

Hoppas svaret hjälpte och tack än en gång för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare