FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/08/2017

Egen bil eller behovsbil i tjänsten

Hej.

Som anställd har jag i dagsläget möjlighet att välja mellan att ta en behovsbil och betala förmånsvärde eller köra privat bil och få ersättning för det. Jobbet kräver resor dagligen i form av kundbesök.

Nu tänker arbetsgivaren ta bort alternativet för privat bil och tvinga oss välja en behovsbil.

Detta är jag helt emot och undrar därför om dom har rätt att göra det?

Om inte, varför har dom inte den rätten och hur går man då vidare med det ?

Hälsningar Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du förklarar att företaget du jobbar åt har som resepolicy att ni inte får använda privat bil i tjänsten, något som ni kunde tidigare. Du har all rätt att använda privat bil till och från jobbet, det kan inte din arbetsgivare styra över. Men på arbetstid verkar det finnas ett avtal om att ni måste använda behovsbilen. Jag har dock inte sett något avtalsinnehåll och kan inte uttala mig kring detta.

Det som jag kan säga är följande:

Vid utformandet av resepolicys har arbetsgivaren juridiskt rätt att styra hur de anställda reser i tjänsten. Arbetsgivaren är alltså inte skyldig att ersätta resor med egen bil i tjänsten om detta inte är tillåtet.

Det finns dock vissa arbetsgivare som i anställningsavtalet inför en klausul om att arbetstagare kan få/ska använda sin egen bil i tjänsten. Mitt tips till dig är att se över ditt anställningsavtal samt begära att ta del av företagets resepolicy.

Bilavtal kan tillåta en arbetstagare att ha egen bil i tjänsten, men detta bör enligt min mening förhandlas bort från anställningsavtalen innan en ny resepolicy införs.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare