Efterskänkt skuld utgör förskott på arv

Hej! Räknas en skuld som avskrivits/efterskänkts till min syster som ett förskott på arv? Summan är 100 000 kr och lånades ut under min fars levnad. Nu är mamma nyligen avliden och enl bouppteckning efter pappa fanns fordran nedtecknad som mammas giftorättsgods. I en tilläggsbouppteckning gällande pappas dödsbo har denna fordran antecknats såsom osäker och inom linjen samt har mamma i en viljeyttring skrivit att skulden är avskriven enl denna tilläggsbouppteckning. Faktum kvarstår att min syster erhållit 100 000 kr från våra föräldrar under deras levnad. Jag har inte erhållit några pengar. Med vänlig hälsning Ulla

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om förskott på arv hittar du i Ärvdabalkens 6e kap. här

I 6:1 anges att de gåvor som arvlåtaren ger till bröstarvingar under sin levnadstid ska räknas som förskott på arv om inget annat är föreskrivet. Huvudregeln är alltså att alla gåvor anses utgöra förskott på arv om inget annat har avtalats vid gåvotillfället eller om det står något annat i testamentet. Även andra förmögenhetsrättsliga dispositioner som en arvlåtare företar till förmån för en bröstarvinge presumeras vara förskott på arv.

Om ett lån uttryckligen efterskänks i ett gåvobrev utgör detta en gåva och bör därmed omfattas av bestämmelsen om förskott på arv. Det efterskänkta lånet utgör därför ett förskott på arv om inget annat sades vid gåvotillfället (då lånet efterskänktes).

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare