Efterlevande sambos rätt att begära bodelning

Hej! Jag och min blivande sambo ska köpa hus. Det är bara jag som kommer att lägga insats i huset. Om min sambo skulle avlida, vad händer då? Han har en son (inte gemensam), som jag förstår ärver allt från honom...inklusive halva huset? Innebär det också att sonen i princip får halva den insats som jag lagt in därmed, om vi inte skrivit avtal om det? Tusen tack för hjälpen på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det hus som du och din sambo köper kommer att bli samboegendom då det förvärvats för gemensam användning, detta följer av 3§ sambolagen (SamboL). Värt att nämna är att detta inte innebär att ni äger huset tillsammans. Om din sambo inte bidragit till köpet av huset kommer endast du att vara ägare. Att huset är samboegendom innebär endast att husets värde ska delas lika vid en eventuell bodelning. Om din sambo skulle avlida måste dock bodelning inte nödvändigtvis ske. Vid samboförhållandens upphörande sker bodelning nämligen endast på begäran av någon av samborna. Då ett samboförhållande upphör på grund av den ene sambons död gäller dock enligt 18§ SamboL möjligheten att begära bodelning endast till förmån för den efterlevande sambon. I en sådan situation skulle du alltså kunna avstå från att begära bodelning. Du skulle då få behålla all din egendom (inklusive huset) medan din sambos son ärver all din sambos egendom.

Viktigt att komma ihåg är att s.k. ”dold samäganderätt” kan uppkomma om din sambo bidrar till husköpet på något sätt, t.ex. genom att stå med på lånet. I en sådan situation gäller inte vad som sagts ovan utan halva husets värde skulle då ärvas av din sambos son.

För att undvika förvirring angående vad som ska gälla kan det vara en bra idé att upprätta samboavtal och testamente. Behöver ni hjälp med detta rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de jurister som Lawline samarbetar med. Ni kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare