Efterlevande sambo tvingas kompensera arvingar

Min mammas sambo avled i höstas och hans barn ska ärva halva huset (hans del). Kan de tvinga henne att sälja huset direkt?

Lawline svarar

I Sverige finns det inga regler som ger en sambo rätt att ärva den andre sambon efter dennes bortgång. Kvarlåtenskapen tillfaller istället den avlidnes barn eller andra släktningar. En efterlevande sambo kan varken skydda sig emot gemensamma barns eller särkullbarns anspråk på kvarlåtenskapen tillskillnad från om man istället hade varit gift.

Det finns en regel i 16 § Sambolagen som ger den efterlevande sambo möjligheten att överta bostaden oavsett om den är att anse som samboegendom eller inte. Ett problem som ofta uppstår är att den efterlevande sambon för att få överta den gemensamma bostaden måste kunna ersätta dödsboet för värdet av bostaden. Dvs om arvingarna kommer och vill ha ut sitt arv direkt, bör de kunna begära att huset ska säljas såvida den efterlevande sambon inte kan kompensera arvingarna på annat sätt.

Det är vanligt att bostaden är den största tillgången man äger vilket medför att det är mycket pengar ska lösas ut och att det i realiteten inte kan ske endast med värdet av bohaget. Det skydd som finns tillhands är lilla basbeloppsregeln. En sambo är garanterad ett minimiskydd för att hålla sambornas gemensamma hem intakt vid ett eventuellt dödsfall. Lilla basbeloppsregeln ger efterlevande sambo rätt att, i den mån det räcker, erhålla värden motsvarande 89 000 kronor ur samboegendomen vilket framgår av 18 § SamboL.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare