Efterlevande makes relation till den avlidnes skulder

Mina föräldrar är gifta men har flyttat isär. Nu vet jag att min pappa tar massa snabb lån i sitt namn. Vad händer om han dör, ärver min mamma hans skulder då.

Lawline svarar

Hej. Ärvdabalken (1958:637), ÄB, är tillämplig. Efterlevande make, arvingar och universella testamentstagare (dödsbodelägare) ska gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. De företräder därvid dödsboet mot tredje man samt har rätt att tala och svara i mål som rör boet, 18 kap. 1 § ÄB. Dödsboet som sådant, inte de enskilda dödsbodelägarna personligen, övertar ansvaret för skulderna, och den efterlevande maken ingår i dödsboet. I 21 kap. ÄB återfinns regler som rör den dödes skulder. Den dödes skulder ska normalt betalas någon gång under en tidsperiod som sträcker sig från en månad efter det att bouppteckning har gjorts och bodelning och arvskifte sker; de senare får inte ske innan skulderna betalats, 21 kap. 1 och 3 §§ ÄB. Sedan en månad har förflutit efter det att bouppteckning förrättades får borgenärerna kräva säkerhet för sådana skulder efter den döde vilka inte har förfallit till betalning och för vilka det inte redan finns tillräcklig säkerhet, 21 kap. 2 § ÄB.

Lars BålmanRådgivare