FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2014

Efterlevande makes rätt till jämkning

kan man sätta testamente ur spel med 12.2 regeln? Min pappa har avlidit och vi håller på med bouppteckning. Han var omgift och hon har 3 egna barn. Jag är ensamt barn pa min pappas sida. Det finns inga gemensamma barn. Det finns ett testamente som säger att makarna ärver varandra och först när båda dött ärver alla 4 barnen lika delar, med ett udantag av en enskild egendom (arv från makans föräldrar) som till faller hennes 3 barn. Dvs jag ärver 25% av giftorättsgodset så eller så(genom laglott eller testamente). Nu vill hon åberopa ÄktB 12.2. Vad händer då? Sätts testametet ur spel? Och giforättsgodet delas enligt hennes önskan eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regeln i äktenskapsbalken 12 kap. 2 § (https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1) är en jämkningsregel som innebär att efterlevande make, alltså din pappas hustru, kan begära att vardera make ska behålla sin del av giftorättsgodset eller att viss egendom inte ska tas med i bodelningen. Den här regeln används till exempel om efterlevande make har större tillgångar än den avlidne. Troligtvis vill din pappas hustru behålla sin del av giftorättsgodset framför att utge denna till din pappas arvingar, i det här fallet dig.

Det här resulterar i att det inte sker en bodelning där makarna tilldelas hälften var av giftorättsgodset. Du ärver den del av giftorättsgodset som är din pappas. Hustruns tillgångar behåller hon och kommer att ärvas av hennes arvingar vid hennes bortgång. Det tidigare inbördes testamentet hindrar inte att hustrun jämkar bodelningen och att makarna behåller sina delar av giftorättsgodset.

Jag kan även påpeka att som särkullbarn (barn utom äktenskapet) har du rätt att få ut ditt arv direkt, ärvdabalken 3 kap. 1 § (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Du behöver då jämka testamentet enligt 7 kap. 3 § ärvdabalken.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare