Efterlevande makes rätt till enskild egendom

Hej.

Min hustru och jag skrev ett äktenskapsförord avseende en fastighet när vi gifte oss, dvs att en fastighet skall räknas som hennes enskilda egendom. Vi har gemensamma barn och inga särkullbarn. Vad händer nu när min hustru gått bort? Jag har förstått att jag ärver fastigheten men är osäker ifall jag får sälja den om jag skulle vilja.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken.

Din hustrus närmaste arvingar är hennes barn och de har rätt att dela lika på hennes kvarlåtenskap, enligt Ärvdabalken 2 kap 1§. Eftersom att din hustru var gift med dig, ska dock hennes kvarlåtenskap först tillfalla dig, enligt Ärvdabalken 3 kap 1§ 1st. Era barn blir då istället s k efterarvingar. Den här efterarvsrätten innebär att barnen får ut sina arv efter din hustru när även du, som är efterlevande make, har gått bort. De kommer alltså vid den tidpunkten dels få ut sina arv efter din hustru, dels få ut sina arv efter dig. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 2§ 1st.

Ett äktenskapsförord om enskild egendom påverkar inte din rätt till arv från din hustru, utan din hustrus enskilda egendom ingår alltså även den i hennes kvarlåtenskap och kommer tillfalla dig. Du får hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, vilket innebär att du fritt kan förfoga över hennes egendom, enligt Ärvdabalken 3 kap 2§ 1st. Detta betyder att du har rätt att sälja eller överlåta egendomen på annat sätt. Du har dock inte rätt att testamentera bort din hustrus egendom eller genom gåva minska värdet av hennes kvarlåtenskap avsevärt. Det är alltså inte tillåtet att skänka bort en stor del av arvet efter din hustru. Detta eftersom att din hustrus närmaste arvingar, dvs. era barn, ska ha rätt att ta del av din hustrus kvarlåtenskap vid din bortgång.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare