Efterlevande makes rätt till den avlidnes enskilda egendom

Min fru skall få en fastighet som gåva av sin far. Gåvan skall vara enskild egendom. Vad händer om min fru dör före mig? Kommer jag att få fastigheten som giftorättsgods eller tillfaller den direkt våra gemensamma barn? Inga särkullbarn finns. Hur skall man skriva i gåvobrevet om min fru vill att jag skall ärva hennes enskilda egendom men vid en separation skall jag inte ha rätt till hennes enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Ett äktenskapsförord som fastslår att viss egendom ska göras om till enskild egendom påverkar inte din rätt till efterarv. Om din fru skulle dö kommer du alltså ärva gåvan, trots att den gjorts till enskild egendom, med fri förfoganderätt, se 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). När du som efterlevande make sedan avlider kommer era barn i sin tur få ut sin arvslott och ärva dig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare