Efterlevande makes rätt till arv

Har jag tolkat riktigt om arv till maka och särkullbarn? Min make dog och efterlämnade mig och barn från tidigare förhållande. Min make och jag har alltid haft gemensam ekonomi. Inga gemensamma barn. Hur fördelas arvet efter min, make? Ärver hans barn hela hans del av vårt gemensamma och jag ingenting?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

När någon som är part i ett äktenskap avlider ska först en bodelning göras. Då du uppger att ni har gemensam ekonomi innebär det att all egendom utgör giftorättsgods, om inte annat har avtalats er emellan genom ett äktenskapsförord eller att någon av den egendom som ni innehar har kommit i er besittning med förbehåll om att den ska utgöra enskild egendom. Genom en bodelning delas er egendom upp i två lika delar. Den del som är att härröra till din makes dödsbo utgör hans kvarlåtenskap. Den andra halvan är din egendom.

Enligt ärvdabalken gäller att om arvlåtaren varit gift så ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (särkullbarn) upphör den rätten och kvarlåtenskapen ska fördelas mellan din makes bröstarvingar. Dessa delar således lika på kvarlåtenskapen om inte annat har uttryckts genom testamente. Såhär långt har du tolkat lagen helt riktigt!

Dock finns det två möjligheter för dig som efterlevande maka att få del av din makes kvarlåtenskap;

Enligt den första möjligheten kan en eller flera av din makes arvingar avstå från sin rätt till arv till förmån för dig i egenskap av efterlevande maka. Har sådant avstående gjorts inträder arvingens rätt till arv först efter att du har avlidit.

Den andra möjligheten ger dig rättighet att ta ur kvarlåtenskapen efter din avlidne make (så långt kvarlåtenskapen räcker) till ett så stort värde att den, tillsammans med den egendom som du erhållit vid den tidigare bodelningen eller som utgör din enskilda egendom, motsvarar fyra gånger det prisbasbelopp som gäller för tiden för dödsfallet (år 2013 178 000 kr och år 2014 177 600 kr).

Föreligger någon av dessa två situationer har du som efterlevande maka alltså möjlighet att ta del av din avlidna makes kvarlåtenskap. I annat fall föreligger inte någon sådan rätt utan särkullbarnens rätt till arv går före.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare