Efterlevande makes arvsrätt då avliden make har särkullbarn

Hej! Jag och min man äger 50% var av en fritidsfastighet. Fastigheten är värderad till 2 miljoner kr och vi har gemensamma lån på fastigheten på 1 miljon kr. Min make har två barn sen tidigare äktenskap, vi har inga gemensamma barn. Min make har ett sk. medlemslån som han tagit via sitt fackförbund för ca 10 år sedan, där har han en skuld på ca 20 000kr. Jag har ett studilån på ca.150 000 kr. Vi bor i en hyreslägenhet med inventarier av vardagligt slag. Hur ser arvet ut om min man dör före mig, ärver jag någonting av honom eller får hans barn ärva allt efter honom? Eftersom jag inte har några barn antar jag att min make, i det fall jag dör först, ärver mig rakt av?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver hela den avlidnes makes kvarlåtenskap. Har däremot den avlidne maken egna barn (särkullbarn), det vill säga barn som den andra maken inte är förälder till så har den efterlevande make ingen arvsrätt, se ärvdabalken 3 kap 1 § 1 st. Däremot har du som efterlevande make ett visst skydd genom regeln om fyra prisbasbelopp, se ärvdabalken 3 kap 1 § 2 st. Efterlevande make har heller ingen arvsrätt om den avlidne maken har testamenterat bort sin kvarlåtenskap till annan. Det finns således möjlighet för den ena maken att göra den andre maken helt eller delvis arvlös.

Vad som menas med regeln om fyra basbelopp är att den efterlevande maken alltid har rätt att få ut egendom till ett värde att den tillsammans med det man fått ut genom bodelningen eller makens enskilda egendom motsvara ett värde av fyra basbelopp. Denna rätt för maken går alltså före särkullbarnens. Ett prisbasbelopp är i år räknat till 44 500.

Sammanfattningsvis innebär detta att om din make avlider före dig och testamente inte föreligger kommer hans barn att ärva allt efter honom. Du som efterlevande make har då rätt till att få ut egendom av ett värde av fyra prisbasbelopp innan barnen får ut sitt arv. Din make kan däremot genom testamente göra så att hans kvarlåtenskap helt eller delvis istället ska tillfalla dig. Det som din make inte kommer kunna testamentera bort är hans barns laglotter, vilket motsvarar halva arvslotten se ärvdabalken 7 kap 1 §. Om du istället skulle avlida före din man innebär detta att din man ärver dig rakt av. Däremot har du möjlighet genom testamente göra så att din kvarlåtenskap tillfaller annan. I ett sådant fall har din make rätt till egendom av ett värde av fyra prisbasbelopp.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare