Efterlevande make, rätt till arv

Min man har ett barn sen tidigare sk särkullbarn och sedan har vi fyra gemensamma barn. Om min make dör och vi säger att giftorätten är 2 miljoner kr. Vad jag har förstått så har jag rätt till hälften vilket motsvarar 1 miljon kr. Har särkullbarnet rätt till den andra miljonen då? Isåfall får särkullbarnet 50 % och våra gemensamma barn endast 12,5 % var den dagen jag dör. Kan det stämma att särkullbarnet får så mycket större del?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i Ärvdabalken (ÄB) vilken du hittar (https://lagen.nu/1958:637).

Precis som du säger så har du rätt till 50 % av giftorättsgodset, i detta fall 1 miljon kronor. Resterande del (1 miljon kronor) ska fördelas mellan den avlidne makens bröstarvingar. Eftersom din make har 5 stycken bröstarvingar ska dennes kvarlåtenskap således fördelas mellan dessa 5 barn vilket resulterar i att varje barn ska ärva 200 000 kr (1 000 000/5). Här sker dock en skillnad beträffande din makes särkullbarn och era gemensamma barn. Enligt ÄB 3 kap. 1§ (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) så ska efterlevande make ärva kvarlåtenskapen från den avlidne maken, detta om ni har gemensamma barn. Detta innebär såldes att du som efterlevande make kommer att få ärva (med fri förfoganderätt) den del som tillfaller era gemensamma barn, d v s 800 000 kr (4/5 av 1 000 000 kr). Du som efterlevande make ärver alltså 800 000 kr med fri förfoganderätt vilket innebär att du får förfoga över dessa pengar hur du vill, ex genom att nyttja, sälja (om det hade rört sig om annan egendom) eller ge bort i gåva. Du får dock inte testamentera bort dessa pengar. När du sedan avlider kommer kvarlåtenskapen som är kvar efter din make (den först avlidne maken) samt din kvarlåtenskap att ärvas av era gemensamma barn. Dessa ärver alltså er båda först när du avlider.

Vad gäller din makes särkullbarn så har denna en rätt att direkt efter din makes bortgång få ut sin del av arvet (200 000 kr) enligt ÄB 3 kap. 1§ (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Finns ett testamente till förmån för exempelvis den efterlevande maken som säger att denna skall ärva all kvarlåtenskap efter den först avlidne maken, så har särkullbarnet ändå en rätt enligt ÄB 7 kap. 1§ (https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1) att få ut sitt arv i form av laglott, vilket är halva arvslotten. Denna rätt går såldes inte att kränka genom ett testamente. För att få ut sin laglott måste dock särkullbarnet kräva jämkning av testamentet enligt ÄB 7 kap. 3§ (https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1).

Något att observera är att särkullbarnet också har en möjlighet att avstå från sin rätt att direkt ta ut sitt arv till förmån för den efterlevande maken vilket framgår av ÄB 3 kap. 9§ (https://lagen.nu/1958:637#K3P9S1). Detta innebär att särkullbarnet skjuter fram sin arvsrätt fram till den efterlevande makens död.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jessica KnechtRådgivare